Piet-en-Yvonne-in-Azie.reismee.nl

Van Vietnam (Mui Ne, Ho Chi Min City) naar Thialand (Bangkok, TaKiab)

Vietnam is een schitterend land, maar heeft met meerdere temperatuur zone's te maken. Als je op internet kijkt, is er geen periode wanneer het beste is om te reizen, dus hebben wij het risico genomen om in deze periode te gaan. Zuid-Vietnam heeft een prima temperatuur en de plaatsen HCMC en Mui ne waren prima van temperatuur (ca. 30-32gr). Naarmate je noordelijker komt, wordt het minder en momenteel is het in het Noorden 12-18 gr, dus hebben we besloten om de reis aan te passen. Ook is het erg tijdrovend om te reizen, vb. over ca. 200 km doe je, per bus, ong 5 a 6 uur. We hadden de keus om verder naar t Noorden te gaan, maar konden alleen vliegen vanaf het Noordelijke punt (Hanoi) of Zuiden (Ho Chi Min City) en we hebben besloten om naar het Zuiden terug tegaan en vliegen naar Bangkok, waar de temperatuur prima is.

We probeerden het ticket naar het Noorden om te ruilen naar een ticket HCMC, maar door het gebrekkige Engels, is het lastig ommet sommige een gesprek te voeren. Geen probleem, gewoon naar een ander reisburo. De laatste avond in Mui Ne hebben we nog overheerlijk aan het strand gegeten, heerlijk verse vis en als achtergrond het ruisen der golven.......wat moet een mens nog meer.....

De volgende ochtend (zondag) hebben we, na een lekker ontbijt, afscheid genomen van de mensen van het guesthouse en naar het reisburo gelopen. De bus zou om 13:30u vertrekken, dus 30min van tevoren aanwezig. Wij waren erg vroeg, en maar wachten, wachten en wachten. Terwijl we ons verheugden op een slaapbus (dus een lekker bedje), gaf de eigenaar van het reisburo aan dat de bus zo zou komen. nog geen paniek, maar de volgende dag hadden we een vliegreis naar Bangkok, dus we moesten in HCMC aankomen. Na ruim 1.5 uur (z'n vertraging nog niet meegemaakt in ZO-Azie) stopt er een giga-oude bus en ja hoor, wij moesten instappen. De luxe slaapbus had pech gekregen en er was was bus gewisseld. Kleine stoeltjes, weinig ruimte, maar och, we hadden vervoer.

Deze zondag was de laatste dag van het Chinese Nieuwjaar en alles Vietnamezen reizen ook. Het was echt enorm en we hadden een file van ca. 200 km. We hebben nog nooit zoveel verkeer (bussen en natuurlijk brommertjes) gezien. De wegen in Vietnam zijn dramatisch (gewoon NL B-wegen en minder), maar er wordt, zelfs door bussen, gewoon rechts en links ingehaald. We zaten helemaal voorin, dus af en toe, maar de ogen dicht en tevens hebben we een filmpje gekeken, dus uiteindelijk ging het toch nog snel. Tijd voor een stop was er niet.

Om te slapen, hadden we een mail naar het guesthouse gestuurd waar we al meerdere nachten hadden geslapen en om 21u kwamen we hier aan en een warm weerzien. Daarna lekker in de leuke straatjes, op de kleine stoeltjes en weer gezellig babbelen en bier en cola (wijn was er helaas niet) drinken. Maandagochten vroeg opzoek naar een taxi en opweg naar het vliegveld.

De vlucht (1.5u) prima verlopen en dan via de Sky-Train naar de kleine busjes, die gelijk naar Hua Hin rijden. Dit is allemaal super georganiseerd en we konden zelfs nog wat eten en dan met 14 personen in z'n busje. Onvoorstelbaar, maar het begon ineens giga te regenen (en niet zo'n klein beetje ook!). Hiervoor zijn we niet naar Thailand gegaan........ maar de temperatuurd was prima.

We hebben naderhand al de temperaturen nog gecheckt en de juiste beslissing genomen. Nu weer zon en 32 gr, dus wat moeten we nog meer. Waarschijnlijk gaan de in de komende jaren in September naar Noord-Vietnam.

Komende dagen lekker relax en alweer wat bekenden tegengekomen en vanavond al een drink & eet afspraak met Belgische vrienden. Tot over een paar dagen en in NL veel schaatsplezier.

Dikke knuffel uit een warm en mooi TaKiab.

gitte

dat was een kort aventuurtje vietnam,maar ik had jullie gewaarschuwd, rond het nieuwjaar loopt er niets.en het weer is dan ook niet het beste.wel jammer,want jullie hebben een hoop moois (nog) niet gezien.maar dat goede oude vertrouwde thailand is ook niet verkeerd.ik ben benieuwd of jullie nog verder gaan.veel plezier!

Jaap de Groot

Lekker eten op het strand en luisteren naar het ruisen der golven. Dan denk je toch meteen aan het zeemanskoor. Of je in september naar Noord Vietnam gaat is nog maar de vraag. Volgens mij zijn al je verlofdagen bij Onder Zeil al op.
Geniet van je vakantie en tot ziens.

Groeten,
Jaap de Groot

katia

32° :-) daar kunnen we hier alleen maar van dromen, hier vriest het tot -14° :-{ wim ziet zijn voorjaarsvoorbereiding voor het fietsen straks nog in het water (ijs) vallen ;-) veel plezier en tot schrijfs ! groetjes

ann

Belgische vrienden? Je maakt me nieuwsgierig...